Zadanie domowe w wersji elektronicznej?

Jeszcze 15-20 lat temu, każde zadanie domowe wyglądało tak samo – uczeń musiał przynieść je rozwiązane w zeszycie. Oczywiście parapety na szkolnych klasach na 10 minut przed pierwszym dzwonkiem obłożone były zeszytami i uczniami pracowicie spisującymi od siebie zadania. W nowoczesnej, cyfrowej szkole problem odpisywania zadań (a także nudnych zadań domowych, które nie interesują uczniów) może przestać istnieć – wystarczy tylko zadbać o to, by w szkole istniał odpowiedni sprzęt, który pozwoli na prezentacje prac uczniów w cyfrowej formie. Takim sprzętem może być tablica interaktywna, multimedialny zestaw interaktywny czy nawet interaktywny projektów wyposażony w pióro świetlne.

Prezentacja zamiast wypracowania

Dla wielu uczniów, konieczność przygotowania prezentacji maturalnej jest pierwszym zadaniem tego typu z jakim stykają się w życiu. A bądźmy szczerzy – ile wypracowań i rozprawek musimy pisać w dorosłym życiu? Znacznie częściej w pracy zawodowej przygotowujemy prezentacje – jak je zrobić efektywnie i ciekawie nie uczą nas jednak w szkole. Gdyby jednak dzieci regularnie – zamiast esejów – musiały przygotowyać prezentację z wykorzystaniem materiałów filmowych, graficznych  dźwiękowych, to byłyby znacznie lepiej przygotowane do tego, czego będzie od nich oczekiwał rynek pracy. Mało tego, taka elektroniczna prezentacja raczej nie zostanie podrobiona przez inne dziecko – wykorzystanie tych samych zdjęć czy kolorystyki nauczyciel szybko zauważy.

Własne materiały edukacyjne tworzone przez dzieci

Możliwość przygotowywania materiałów w cyfrowej formie pozwala nauczycielom na zaangażowanie uczniów w proces nauki również w charakterze nauczycieli dla pozostałych uczniów – dzieci mogą opracować określoną partię materiału w grupie i następnie zaprezentować ją za pomocą tablicy interaktywnej. Materiał może zostać umieszczony na szkolnym serwerze lub w chmurze i udostępniony uczniom. Takie przygotowanie zajęć nie tylko każe dzieciom pogłębić temat, angażuje je w proces nauki, ale również uczy współpracy w grupie – tak ważnej obecnie umiejętności.
Wprowadzenie nowoczesnych technologii do szkół i jej cyfryzacja daje nauczycielom niemalże nieograniczone możliwości prowadzenia zajęć i pozwala na wymyślanie niebanalnych i niestandardowych zadań domowych, które dla dzieci, mogą stać się ciekawym wyzwaniem a nie przykrą koniecznością.